5 snelle tips om jouw Instagram-SEO te laten ontploffen

Jeroen Meertens
19/4/2022

Een sterke Instagram SEO-strategie (Search Engine Optimization) is een van de beste manieren om je bereik op het platform te vergroten. Als je jouw SEO-vaardigheden aanscherpt, wordt jouw merk of bedrijf zoekvriendelijker en kan het ook helpen om contact te maken en om een community op te bouwen. Wij leggen je binnen dit artikel precies uit hoe jij de ideale SEO-mindset in jouw Instagram-strategie kunt aannemen om jouw ideale doelgroepen te bereiken.

Wat is SEO op Instagram?

Bij Instagram-SEO draait praktisch alles om het finetunen van uw jouw content zodat deze op zoveel mogelijk plaatsen wordt weergegeven - van zoekresultaten tot feeds met voorgestelde inhoud. Het is een essentiële tactiek om jouw vindbaarheid te verbeteren. Hoe meer mensen jouw profiel ontdekken, hoe groter de kans dat je meer volgers krijgt en een sterke Instagram-community opbouwt. Maar hoe werkt SEO op Instagram eigenlijk?

Het algoritme van 'The Gram' verwerkt elk stukje content in de app en verzamelt relevante info die het kan gebruiken om te bepalen waar het bericht over gaat - en indien gevolmachtigd, wie het interessant kan vinden. En hoewel het slimme algoritme dit werk grotendeels automatisch doet, zijn er een paar manieren waarop jij het in een nog betere richting kunt sturen. We delen vijf tactieken om je vindbaarheid later in dit bericht te vergroten.

Waarom is Instagram SEO belangrijk?

Met meer dan een miljard maandelijkse actieve gebruikers op Instagram, speelt optimalisatie een belangrijke rol in zowel bereik als ontdekking op het platform. Als onderdeel van de Explore-pagina is Instagram-zoeken de directory voor elk Instagram-account in de app. Net zoals u een term in Google zou zoeken, kunt u de zoekbalk bovenaan de pagina Verkennen gebruiken om accounts, hashtags en locaties te vinden en te ontdekken.

Door je Instagram-content aan te passen, kun je inspelen op waar je doelgroep naar op zoek is. Maar dat is niet alles. SEO speelt ook een vitale rol in hetgeen er in de 'voorgestelde berichten' wordt weergegeven - een ruimte die aanvankelijk is bedoeld voor het weergeven van een verzameling berichten van accounts die een gebruiker niet volgt. Volgens Instagram zouden deze suggesties zijn "gebaseerd op berichten van accounts zoals degene die je volgt en berichten die vergelijkbaar zijn met degene die je leuk vindt of opslaat."

Met een sterke SEO-strategie voor Instagram probeer je jouw berichten te weergeven in relevante zoekresultaten op de pagina Ontdekken en in feeds met voorgestelde inhoud. Het is de ultieme tactiek om relevante doelgroepen te bereiken en uw inhoud de zichtbaarheid te geven die het verdient.

Instagram SEO-ranglijst: belangrijke factoren

Het optimaliseren van je Instagram-berichten voor SEO is slechts een deel van de vergelijking: het algoritme van Instagram houdt rekening met een hele reeks extra informatie om de rangschikking van een zoekresultaat op trefwoord op de pagina Verkennen te bepalen.

Dit zijn volgens Instagram de meest relevante factoren:

Relevantie voor de zoekopdracht: het algoritme probeert, zoals verwacht van een goede zoekdatabank, te matchen met wat je hebt gezocht door topberichten, accounts, audio, tags en plaatsen (elk opgesplitst in afzonderlijke tabbladen) voor te schotelen. Dit is de meest relevante factor.

Gebruikersactiviteit: als Instagram denkt dat iemand meer geïnteresseerd zal zijn in het ene bericht dan in het andere, zal het voor dat ene bericht voorrang geven in de zoekresultaten. Hiervoor wordt de eerdere activiteit van de zoeker in de app in rekening genomen.

Informatie over de zoekresultaten: Wanneer er tal van relevante resultaten zijn voor een zoekterm, wordt het een beetje een wedstrijd in populariteit. Het aantal volgers en likes voor een account of bericht kan ook van invloed zijn hierop.

Als het gaat om jouw eigen SEO-strategie voor Instagram, is het belangrijk om het algoritme te helpen jouw content goed te identificeren. Wanneer iemand in de toekomst een zoekopdracht invoert, zal Instagram weten dat jouw bericht in de betreffende resultaten moet worden opgelijst.

5 tips om jouw vindbaarheid te vergroten

Weten hoe u SEO in uw voordeel kunt gebruiken, kan jouw exposure op Instagram laten ontploffen. Hier zijn vijf manieren om dat te bereiken:

Tip #1: Schrijf beschrijvende bijschriften met trefwoorden

Tot voor kort kon je in Instagram Explore alleen zoeken via hashtags, locatietags, gebruikersnamen en profielnamen. Er zijn echter dingen veranderd. Je kan nu ook zoeken op losse trefwoorden. Dat betekent dat het schrijven van relevante, beschrijvende bijschriften bij jouw foto of video met behulp van gekozen trefwoorden een aanzienlijk verschil kan maken voor de vindbaarheid van jouw eigen content. Hoewel sommige zoekwoorden nog steeds afkomstig zullen zijn van de naam, gebruikersnaam en biografie van een account, zijn ze voornamelijk afkomstig van de bijschriften die jij schrijft.

Tactiek #2: voeg trefwoorden toe aan je Instagram-profielnaam

Wanneer je optimaal wilt bouwen aan jouw fanbase, moet je jouw eigen Instagram-profiel optimaliseren. Als je graag wilt scoren voor een specifiek zoekwoord, is het een goed idee om dat zoekwoord eveneens op te nemen in jouw eigen naam of gebruikersnaam. Deze zijn namelijk beiden opgenomen in de zoekfunctie. Dit kan voor bedrijven enorm helpen om extra volgers in hun bepaalde niche te winnen.

Tactiek #3: voeg tot 30 relevante hashtags toe

De hashtag is een eeuwenoude feature van het Instagram-platform. Toch blijft het correct gebruik ervan nog steeds razend effectief. Het gebruik van accurate hashtags op berichten en verhalen is namelijk nog steeds een van de beste manieren om ontdekt te worden door nieuwe doelgroepen op Instagram. Wanneer je een hashtag aan een bericht toevoegt, is dat bericht terug te vinden op de resultatenpagina van de bijbehorende hashtag. Het hoeft soms niet moeilijker te zijn dan dat!

Omdat hashtags aanvankelijk worden gebruikt met de bedoeling om nieuwe content te ontdekken, kan het slimme gebruik ervan jou regelrecht voor jouw ideale doelgroep plaatsen, zelfs als ze nog nooit eerder van jouw profiel hebben gehoord. Je kan tot 30 hashtags toevoegen, dus hashtag er gerust op los.

Tactiek #4: Beschrijvende Alt-tekst toevoegen aan je Instagram-berichten

Instagram alt-tekst? Ja, het bestaat! De alternatieve tekst (of kortweg alt-tekst) is een stukje tekst dat je kan ingeven zodat machines (zoals het Instagram-algoritme) weten wat er op een afbeelding staat. Vul 'm dus zeker in om een uitgebreidere beschrijving van je foto's te geven.

Hoewel de functie voornamelijk is ontworpen voor de toegankelijkheid van het platform, wordt deze dus ook in rekening genomen voor SEO-doeleinden. Momenteel maakt Instagram automatisch alt-teksten aan, zij het met wisselend succes. Je kan steeds handmatig jouw eigen alt-tekst invoeren wanneer je een bericht maakt, waardoor waardevolle extra details en trefwoorden kunnen worden toegevoegd.

Hoe doe je dit? Wanneer je jouw bericht aan het maken bent, tik je op 'Geavanceerde instellingen' onder aan het scherm voordat je het plaatst. Tik daarna op 'Alt-tekst schrijven'. Vervolgens geef je jouw tekst in, en klaar! ​​Als je op een later tijdstip jouw alt-tekst wilt wijzigen, ga je naar de foto en tik je simpelweg op de drie stippen in de rechterhoek en vervolgens op 'Bewerken'.

Tactiek #5: Wees consistent

De laatste regel kan je beschrijven als het 'rinse & repeat' principe. Hoe meer je de opgesomde best practices volgt, hoe meer het algoritme zal kunnen bepalen waar jouw profiel zich exact mee bezighoudt, en hoe sneller het platform jouw profiel zal aanraden binnen jouw niche.

Veel succes ermee! Mocht je hulp nodig hebben bij het opzetten van een goede Instagram-SEO, contacteer me gerust!

Naar blog-overzicht
Schrijf je in op de nieuwsbrief en mis niets.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

restaurant

bar

hotel

café

venue

food and drink

...