6 tips voor een perfecte call-to-action

Julie Aerssens
7/4/2022

Lees tot het einde van dit artikel en ontvang 1 miljoen euro!

Oké, dat was niet helemaal waar. Maar goed, nu ik echter je aandacht heb, wil ik graag enkele tips delen over hoe je een duidelijke en boeiende call-to-action (CTA) voor jouw website en marketingcampagnes kunt maken.

Call to action (CTA)

Jouw call-to-action is het deeltje van jouw advertentie of website dat jouw doelgroep vertelt wat ze zouden moeten doen. Het meest eenvoudige voorbeeld van een CTA is "Koop ons product nu!". Maar om te beginnen is het dus evident om als ondernemer de volgende vraag te stellen: “wat verwacht ik van de gebruiker wanneer hij/zij mijn advertentie bekijkt of website bezoekt?”.

Hoe meer informatie je kan verstrekken met jouw CTA, des te meer het zal bijdragen voor alle betrokken partijen (zowel aan jouw zijde als aan de zijde van de gebruiker). Door middel van een directe en duidelijke boodschap kan je immers ongeschikte gebruikers ervan weerhouden om door te klikken. Dat is uiteraard belangrijk bij advertenties, waar je als onderneming vaak betaalt per click. Het is dus essentieel dat je jouw CTA genoeg afbakent met branche-specifieke informatie.

Hoewel het ook belangrijk is om te begrijpen op welke branche-specifieke formuleringen of berichten uw potentiële klanten goed zouden reageren, zijn de volgende CTA-tips minstens even waardevol.

 

1. Gebruik een kort maar krachtige aanzet in jouw CTA 

Het draait allemaal om duidelijkheid en beknoptheid. In advertenties heb je niet veel ruimte of tijd om jouw punt duidelijk te maken, dus het is belangrijk om meteen ter zake te komen. Laat jouw publiek precies weten wat je wilt dat ze doen, en maak je geen zorgen - start de CTA met de gewenste actie.

Heb je een webshop? Begin jouw CTA met woorden als 'kopen', 'winkelen' of 'bestellen'.

Een nieuwsbrief of brochure promoten? Start jouw CTA met woorden als "download nu" of "abonneer nu".

Wil je dat iemand meer informatie over jouw bedrijf opvraagt? Ga voor een CTA zoals 'vul een formulier in voor...' of 'vind uit hoe...'.

Laten we het voorbeeld van de webshop nemen. Begin je de CTA met "Nieuwe producten zijn nu beschikbaar", krijg je mogelijk geen optimale klikfrequentie. Een call-to-action zoals “koop ons gloednieuwe product vandaag nog!” is veel meer recht-voor-de-raap. Dat zou moeten helpen om de klikfrequentie te verbeteren.

 

2. Gebruik woorden die emotie of enthousiasme in de hand spelen

Je wilt het enthousiasme van jouw publiek triggeren en een sterke respons uitlokken. Wanneer je CTA enthousiast is, zal je publiek ook enthousiast zijn. Neem bijvoorbeeld een ​​CTA zoals "koop vandaag en ontvang 20% korting!". Wie zou er immers niet blij zijn om hun product aan een mooie kortingsprijs te krijgen?

Voor iemand die een reisje met het gezin wil boeken, zal een CTA zoals "plan vandaag nog jouw droomvakantie!" het nodige enthousiasme opwekken voor het idee van een familie-uitstapje. Een klein, maar effectief element is immers het toevoegen van een uitroepteken aan het einde van jouw CTA. Dat geeft nog net dat tikkeltje extra spanning. Het laat je CTA knallen en geeft het een beetje extra kick. 

 

3. Geef je publiek een reden om te klikken

In andere woorden, what’s in it for them? Zal het hen helpen om hun werk beter te doen, gewicht te verliezen, een leuker leven te hebben of geld te besparen? Dit sluit immers sterk aan bij jouw waardepropositie of unique selling point (USP). Je USP is misschien wel het belangrijkste criterium tijdens het verwerven van nieuwe leads. Het is dus belangrijk om jouw publiek goed te laten weten waarom jouw aanbod er eentje is dat voordelig is voor hun dagelijkse leven.

Een goed voorbeeld hiervan is een CTA zoals "schrijf je vandaag nog in op onze nieuwsbrief om onze beste marketing-tips te ontvangen!" Je hebt niet alleen aangegeven welke actie je wilt losmaken (schrijf je vandaag nog in), maar je hebt hem ook een reden gegeven waarom hij die actie zou moeten ondernemen (het ontvangen van de beste marketing-tips).

 

4. Speel in op FOMO 

FOMO, ook wel ‘fear of missing out’ genoemd. Dit is eigenlijk één van onze favoriete tactieken wanneer het gaat om een ​​succesvolle CTA. Het is een uiterst effectieve motivator. Wanneer mensen er zich van bewust worden dat ze mogelijk een kans mislopen die zich misschien niet meer zal voordoen, zullen ze heel snel op de kar springen.

Baken dus jouw acties en promoties goed af in de tijd. FOMO in jouw CTA geeft aan jouw publiek te kennen dat ze niet bij de pakken kunnen blijven zitten. CTA’s zoals "Shop vandaag! 70% sale eindigt op maandag” of " Opgelet: zeer beperkt aantal!" doen het over het algemeen goed. Net als het opwekken van enthousiasme zoals we eerder bespraken, zal het creëren van FOMO zeker een extra aantal clicks opleveren.

 

5. Wees niet bang om jouw creativiteit los te laten

Het is belangrijk dat jouw CTA’s een frisse uitstraling hebben, net zoals je zou moeten doen met jouw website-en advertentietekst in het algemeen. A/B-testen is een poep-simpele manier om te achterhalen welke CTA’s het meeste klikken opleveren. Je weet immers nooit op voorhand hoe ze zullen presteren in je account totdat je ze daadwerkelijk gebruikt. Iets kan er op papier geweldig uitzien, maar de enige manier waarop je absoluut kan zeggen of iets voor jouw onderneming werkt, is door het uit te proberen. Jouw publiek reageert mogelijk niet goed op wat als een 'trefzekere CTA' kan worden beschouwd.

Ik raad je aan om niet alleen verschillende CTA's te testen, maar er ook creatief mee om te springen. Als jouw doelgroep niet goed reageert op jouw huidige CTA’s, kan je net zo goed een beetje buiten de kaders denken! Het is soms moeilijk te geloven, maar we hebben al campagnes meegemaakt waar de minst voor de hand liggende CTA’s als winnaars uit de bus zijn gekomen.

 

6. Cijfers zijn sexy

Consumenten kan je altijd extra psychologisch triggeren met cijfers. Denk aan prijzen, kortingen, promoties, incentives, enz. Het helpt ons te bepalen of het de moeite waard is om geld uit te geven aan items die we graag willen, maar die waarschijnlijk niet uiterst essentieel zijn voor het dagelijks leven. Maar als de kans zich voordoet om het product aan te kopen met een mooie korting of promotie, waarom zou jouw doelgroep dan niet toehappen? Het numerieke voordeel uitspelen tegen jouw klant is een uiterst effectieve methode om hen over de streep te trekken.

Conclusie

Een goede call-to-action doet wonderen in de marketing van jouw product of dienst. Heb je een voorkeur voor één van de bovenstaande call-to-action tips, of misschien eentje die je verraste met hoe goed hij het deed? Laat het ons gerust weten! Als je hulp nodig hebt met jouw call-to-action op punt te zetten, help ik je graag verder. Give us a call!

Naar blog-overzicht
Schrijf je in op de nieuwsbrief en mis niets.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

restaurant

bar

hotel

café

venue

food and drink

...