ROI en ROAS uitgelegd, en 3 tips om ze te verdubbelen

Julie Aerssens
13/4/2022

In de online marketing- en advertising-wereld zijn de begrippen ROI en ROAS essentiële maatstaven om het succes van jouw financiële inspanningen te meten. Binnen dit artikel overlopen we de begrippen in klare mensentaal, en vervolgens geven we je 3 tips om deze te maximaliseren.

Wat is return on investment (ROI)?

Aan de hand van de ROI kan je als ondernemer berekenen hoe winstgevend (of verlieslatend) jouw gedane investeringen zijn geweest. Het is dan ook een goede maatstaf om te bepalen of jouw investering al dan niet tegemoetkomt aan de gewenste bedrijfsdoelstelling die je voor ogen had. De ROI-berekening kan je nagenoeg toepassen op alles, of je nou een nieuwe website laat maken, nieuw personeel aanwerft of nieuw bedrijfsmaterieel aankoopt. Het is altijd een handig middeltje om a priori of a posteriori te kijken wat nu precies het financiële voordeel is dat je uit jouw investering hebt gehaald of kan halen.

 

Hoe bereken ik de ROI?

Het ROI-criterium wordt gemeten als netto-inkomst gedeeld door de oorspronkelijke kapitaalkosten van de investering. Hoe hoger het nummer, hoe groter de ROI.

 

Een voorbeeld:

Je doet een investering van €10.000.

De investering levert €14.000 op.

De ROI: (€14.000-€10.000)/€10.000 x 100

= een ROI van 40%.

Wat is return on ad spend (ROAS)?

Het kan zijn dat je reeds beroep hebt gedaan op een digitaal advertentiebureau voor het online adverteren op platforms zoals Google Ads, Facebook Ads, Instagram Ads en LinkedIn Ads. Het is als ondernemer echter altijd belangrijk om te weten hoeveel return je haalt op elke geïnvesteerde euro aan advertentiebudget. Daar kan je de ROAS voor toepassen.

 

Een voorbeeld:

Je investeert een advertentie- en managementbudget van €2.000 voor de maand juni.

De opbrengst van de verkoop die deze advertenties hebben teweeggebracht ligt op €5.000.

De ROAS: €5.000 / €2.000

= Een ROAS van 2,5. Voor elke euro aan advertentiebudget heb je 2,5 euro verdiend.

 

Wat is een goede ROAS?

Een 'goede' ROAS hangt af van verschillende factoren, waaronder:

- Jouw branche

- Gebruikelijke winstmarge

- De hoeveelheid en autoriteit van grotere spelers en concurrentie

- De gemiddelde kosten per advertentieklik (CPC).

Veel bedrijven streven naar een 4:1-ratio. In dergelijk scenario verdient iedere gespendeerde euro aan advertentiebudget zichzelf 4 keer terug. Onderzoek door Google wees uit dat in realiteit de online marketeer met een advertentiecampagne gemiddeld een 2:1-ratio behaalt.

Waarom is de ROAS belangrijk?

Over het algemeen informeert het berekenen van de ROAS jouw bedrijf over de performance en algemene kwaliteit van jouw advertentiecampagnes. Je ontvangt bruikbare en inzichtelijke gegevens die kunnen worden gebruikt om advertentie-uitgaven te optimaliseren. Zonder de ROAS-formule blijft het voornamelijk gissen naar de prestatie van jouw campagne. In dergelijk scenario wordt het gemakkelijker om advertentie-uitgaven onnodig te verspillen. Hierdoor mis je de kans om binnenkomende leads en sales uit advertenties te maximaliseren.

Verder is jouw ROAS om een aantal redenen belangrijk voor jouw team en bedrijf, waaronder:

- Nauwkeurige data die doorslaggevend zijn voor eventuele verhogingen van advertentie-uitgaven en wijzigingen in het campagnebudget

- Analyse van de meest waardevolle en best presterende advertentiecampagnes, advertentiegroepen en advertenties

- Het verkrijgen van een benchmark-gemiddelde voor jouw advertenties, die kan dienen als maatstaf voor toekomstige berekeningen

3 tips hoe je jouw ROAS kan verdubbelen

Op zoek naar meer rendement voor jouw advertenties? Til jouw campagne naar een hoger niveau met deze 3 krachtige tips:

 

1. Landingspagina’s optimaliseren voor snelheid, gebruiksgemak en conversie

Stuurt jouw advertentie de bezoeker naar de homepage en behaal je daar niet het resultaat mee waar je op had gehoopt? Opteer dan zeker eens voor een landing page. Je wilt bezoekers meteen leiden naar de zone van de waarheid. Een toegewijde pagina die makkelijk leest en meteen de juiste elementen weergeeft kunnen conversiepercentages drastisch verhogen. Letterlijk elke seconde is kostbaar in de wereld van adverteren, dus probeer het zeker eens uit. Je dient hier wel een nieuwe pagina voor aan te maken op jouw website, dus het best kan je samenwerken met een marketingbureau die verstand heeft van webdesign.

 

2. Lanceer een ‘branded’ zoekcampagne

In plaats van enkel binnen een advertentiecampagne te focussen op jouw diensten, waarom geen target instellen op jouw bedrijfsnaam? Zoekopdrachten op merknaam genereren vaak hoge conversies omdat gebruikers die op zoek zijn naar een specifiek merk graag een aankoop willen doen of contact willen opnemen met jouw bedrijf. Bij Social House vinden we dat er een goede mix van 'branded' en 'non-branded' zoekwoorden moet heersen. Target dus gerust op jouw aangeboden producten of diensten, maar ook op jouw bedrijfsnaam. Een laatste extra voordeel: branded zoekwoorden hebben vaker een lagere kost. Yeey!

 

3. Sluit zoekwoorden uit binnen jouw campagne

Negatieve zoekwoorden kunnen helpen jouw ROAS te versterken. Hiermee voorkom je dat advertenties binnen jouw campagne worden getoond in zoekopdrachten die niet relevant zijn voor jouw onderneming. Denk bijvoorbeeld aan het zoekwoord ‘vegan maaltijden’ voor een vleeshandel, 'Aliexpress' voor dropshipping-producten, 'goedkope schoenen' voor prijzig luxeschoenen enzovoort.

Ben je benieuwd naar jouw optimale ROAS, heb je nog meer tips nodig of wil je deze kennis liefst zo snel mogelijk omzetten in de praktijk? Neem gerust even contact op met onze experten van Social House voor het maximaliseren van jouw ROAS.

Naar blog-overzicht
Schrijf je in op de nieuwsbrief en mis niets.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

restaurant

bar

hotel

café

venue

food and drink

...